Wanneer moet ik een aanvraag indienen?
⦁ Om problemen te voorkomen en te vermijden dat je een sessie mist, moet je de aanvraag zo vroeg mogelijk en voor het einde van de sessie indienen.
⦁ Mensen met de “Asiel”-status kunnen hun eerste verlenging van verblijf 6 maanden voor het einde van hun verblijf aanvragen.
⦁ Personen met een “Regulier” statuut of personen die niet voor de eerste keer een verlenging van hun verblijf aanvragen, kunnen ten vroegste 3 maanden voor het einde van hun verblijf een aanvraag indienen.
⦁ In dit geval kunnen kinderen die geboren zijn na het verkrijgen van verblijf in Nederland op zijn vroegst 3 maanden voor hun geboorte een aanvraag indienen, omdat zij de status “regulier” hebben.
Wanneer wordt de aanvraag afgerond?
Nadat de aanvraag is ingediend, kun je het document “aanvraag ontvangen – ontvangsbevestiging” bekijken en controleren op het “mijn.ind” webplatform en te weten komen wanneer de aanvraag uiterlijk wordt afgerond. De IND vraagt meestal 6 maanden na de verwerking van je dossier. Als de aanvraag niet te laat is en de documenten niet ontbreken, verwerkt de IND de dossiers meestal ongeveer 1 maand voor het einde van de zitting. In dit geval wordt de aanvraag binnen de volgende 6 maanden afgerond. (1 maand voor de einddatum van de sessie – 5 maanden na de einddatum van de sessie).
Als de IND snel loopt, kan er soms een nieuwe sessie verschijnen op of net na het einde van de oude sessie. Integendeel, de IND kan ook extra tijd vragen in het geval van vertragingen en vertragingen.
Hoe kan ik een aanvraag indienen?
Voor Turkse burgers is er geen vereiste voor een “inburgeringsdiploma of taaltest” in de aanvraag voor een permanent verblijf. Voor elk individu is een aparte aanvraag nodig. De aanvraag kan meestal online worden gedaan vanaf de 14e rouwdag, zonder papierwerk of post, via DigiD. Je kunt hiervoor ook 2 verschillende manieren gebruiken:
⦁ door in te loggen op het platform “mijn ind” met Digid en de permanente verblijfsaanvraag te selecteren onder “vervolgmogelijkheden”,
⦁ Door naar de sollicitatiepagina te gaan met deze link en in te loggen.
Vooral voor kinderen onder de 14 jaar kan het zijn dat het systeem online aanvragen niet toestaat, ook al hebben ze DigiD. Daarom is het in dit geval nodig om een formulier voor kinderen in te vullen en per post aan te vragen.
Volwassenen die problemen hebben met de online aanvraag kunnen ook per post een aanvraag indienen.
Hoe kan ik per post solliciteren?
– Voor degenen met een “gereguleerde” status (bijv. kinderen die hier geboren zijn) sturen we formulier 7036 per post naar het onderstaande adres in een envelop met een postzegel erop, één voor elk individu. Voor kinderen is het voldoende om de eerste 8 pagina’s van dit formulier in te vullen.
– Voor mensen met een “asiel”-status (bijv. kinderen die hier niet geboren zijn) sturen we formulier 6011 voor elk individu apart in een envelop met een postzegel naar het onderstaande adres. Voor kinderen is het genoeg om de eerste 7 pagina’s te vullen.
Adres:
Immigratie- en Naturalisatiedienst
Postbus 9
9560 AA Ter Apel
Wat moet er gebeuren na het aanbrengen?
Je ontvangt binnen 1-2 weken na de aanvraag een brief. Zoals gevraagd in deze brief, moet u een afspraak maken voor een foto en vingerafdrukken bij een IND loket. Het wordt aanbevolen om deze afspraak 2-3 maanden voor het einde van de sessie te maken om niet te laat te komen en om te voorkomen dat de foto veroudert. Klik hier voor de link naar de afspraak.
Hoeveel bedragen de kosten en hoe kan ik betalen?
Je kunt de online aanvraagkosten online betalen met je bankrekening (idealiter) op het moment van de aanvraag.
Voor aanvragen per post betaal je de kosten per bankoverschrijving met de betalingsgegevens in de brief die je ontvangt.
De aanvraagkosten voor een permanent verblijf voor mensen met de Asielstatus zijn €70 voor volwassenen en €38 voor kinderen.
Voor kinderen die hier geboren zijn na een periode van verblijf met reguliere status, € 38.
Je kunt hier klikken voor alle prijzen.
Wat kan ik na afloop van de sessie als ID gebruiken totdat er een nieuwe sessie wordt uitgegeven?
Tijdens de aanvraagprocedure vormt het verlopen van onze verblijfsvergunning geen probleem op het gebied van werk, werkvergunning en onderwijs. Maar tijdens deze periode kunnen vooral degenen die officiële examens afleggen tussen 8 en 4 weken voor het einde van de sessie een “W-document” (tijdelijke identiteitskaart) aanvragen om als identiteitskaart te gebruiken. Deze aanvraag kan online worden gedaan en is gratis. Klik voor de applicatielink. Nogmaals, kinderen en mensen die problemen hebben met online solliciteren, kunnen zich per post aanmelden. Om een “w-document” per post aan te vragen, moet u formulier 6010 invullen en naar het volgende adres sturen:
Adres:
Immigratie- en Naturalisatiedienst
Postbus 9
9560 AA Ter Apel
Let op: Als u een nieuwe sessie heeft voordat uw W-documentaanvraag is afgerond, wordt uw W-documentaanvraag automatisch afgewezen. W-document is niet genoeg om het land uit te gaan. Om naar het buitenland te gaan is een geldig verblijfs-ID vereist.