Geachte lezers, het is natuurlijk een feit dat, net zoals het belang van geestelijke voeding altijd benadrukt wordt, ook lichamelijke voeding, het nemen van de juiste voedingsmiddelen, en de zorg voor het eten binnen de grenzen die ieders geloofssysteem aangeeft, een onmiskenbaar feit is.
In dit verband is het een serieus agendapunt voor zowel Joden als Moslims, en de hoeveelheid studies die hierover zijn gedaan is inmiddels niet meer te verwaarlozen. Vanuit dit perspectief zijn de onderwerpen zoals voedseladditieven, gelatine, karmijn, kefir, boza, dierlijke gist en moderne slachtmethoden nog steeds actuele problemen die in verschillende bijeenkomsten besproken worden. De juridische beslissingen met betrekking tot deze onderwerpen vormen altijd een belangrijk onderwerp voor moslims die in Europa wonen. In de algemene opzet van deze website is er speciale aandacht voor het geven van beknopte informatie en een algemeen overzicht van de kwestie door gebruik te maken van zowel de religieuze jurisprudentie als de bevindingen van de moderne wetenschap.
Bijvoorbeeld, in de islam is het verboden om varkensvlees te consumeren, maar van het vlees, vet, haren, alvleesklier, maag en eigenlijk elk orgaan van het varken worden verschillende additieven geproduceerd en gebruikt in de voedselindustrie. Evenzo is alcohol een van de belangrijkste ingrediënten die in de voedselindustrie gebruikt worden, en gelatine, die een breed scala aan toepassingen kent, is altijd een onderwerp van discussie vanwege de bron waar het vandaan komt. Veel mensen eten dagelijks kaas, maar er bestaan verschillende meningen over de gebruikte gisten.
Kortom, met de opkomst van geavanceerde voedseltechnologie, is het inmiddels algemeen bekend dat verboden voedingsmiddelen zoals varkensvlees, bloed, alcohol en onwettig geslachte dieren als grondstoffen in fabrieken worden verwerkt en gemengd in vele voedselproducten.
Aan de andere kant zijn er ook serieuze problemen met betrekking tot de slachtmethoden die de gemoederen bezighouden.
Het is echter belangrijk om te benadrukken dat het verkeerd is om dit onderwerp vanuit een simplistisch perspectief te benaderen. In plaats daarvan moeten alle relevante juridische regels en alle disciplines die gelden voor halal en haram samen worden geëvalueerd. Wanneer we de kwestie vanuit een holistisch en gedetailleerd perspectief benaderen, kunnen we zeggen: ‘De problemen met betrekking tot voedsel en dranken kunnen niet alleen worden opgelost met kennis uit de fiqh-boeken.’
Vandaag de dag zijn er zoveel grote ontwikkelingen in de voedselindustrie en zoveel grote problemen die mogelijk vanuit een fiqh-perspectief problematisch kunnen zijn, dat het niet juist zou zijn om uitspraken of fatwa’s te doen zonder ze grondig te onderzoeken of zelfs ter plaatse te inspecteren.
Om deze reden willen we de studies die zijn uitgevoerd door onze deskundige voedingsmiddeleningenieurs, die gespecialiseerd zijn in dit vakgebied, met u delen. Dit zal niet alleen nuttig zijn voor de oplossing van dit belangrijke probleem, maar ook als lichtpunt voor moslims die in Europa wonen, en zal een richting geven voor toekomstige werkzaamheden.
Kortom:
Voedselconsumptie is sinds de vroegste tijden van de mensheid een onmiskenbare behoefte. Net als lucht, water, vuur en aarde. Het echte doel zou moeten zijn om zoveel te eten als nodig is om in leven te blijven. Alle geconsumeerde voedingsmiddelen zouden eigenlijk voldoende moeten zijn om de mens in zijn aanbidding tegenover zijn Schepper te ondersteunen.
In de islamitische bronnen zijn de dieren die verboden zijn om te eten duidelijk aangegeven. Van varkensvlees zijn er in totaal 189 additieven geproduceerd die in verschillende producten gebruikt kunnen worden, en deze additieven worden wereldwijd gebruikt.
In veel moslimlanden zijn er organisaties opgericht om een standaard en controlemechanisme te creëren, maar met de verschillende nationale criteria en sectarische verschillen raken consumenten vaak in de war. Om een gemeenschappelijk concept te vormen, zou het het beste zijn als de beslissingen van een commissie, bestaande uit chemici, biochemici, microbiologen, voedingsdeskundigen en deskundige islamitische geleerden, gevolgd worden. Tot die tijd kunnen we het beste de adviezen van betrouwbare mensen en instellingen volgen, wat ons in ieder geval zal helpen bij het vinden van halal voedsel.
De grootste groepen in de wereld, zoals:
Veganisten, Joden (KOOSHER), Vegetariërs, kunnen als voorbeeld dienen en met onze eigen criteria zouden we de voedseladditieven moeten consumeren die met onze overtuigingen in overeenstemming zijn. Bijvoorbeeld, de stof E120 “karmijn”, die de rode kleur geeft: deze is verboden voor zowel veganisten als Joden.
Een van de eerste stappen voor een bewuste consument is het lezen van etiketten. Er mag niet willekeurig worden gewinkeld. Laten we een paar voedseladditieven bekijken:
E471 of de volledige naam Mono- en diglyceriden van vetzuren: deze stof kan zowel van dierlijke als plantaardige oorsprong zijn. Als op de etiketten geen specifieke uitleg wordt gegeven, is het niet raadzaam om deze stof te consumeren.
E920 en E921, L-cysteïne: Deze stof wordt verkregen uit alle soorten haren (menselijk haar, varkenshaar, etc.) en wordt het meest gebruikt in bakkerijproducten.
Stremsel (kaasgist) is belangrijk voor de productie van kaas en de oorsprong van deze gist moet in acht worden genomen: het kan van dierlijke of plantaardige oorsprong zijn. Als het van dierlijke oorsprong is, moet het afkomstig zijn van een dier dat halal geslacht is. Als op het kaasetiket alleen ‘stremsel’ staat, moet het met voorzichtigheid worden behandeld. De juiste keuzes zijn:
halal kaasgist, plantaardige gist, microbieel gist.
In vlees en vleesproducten: het is beter om producten te kiezen met een halal-certificaat van een gecertificeerde instantie. Alleen de vermelding “halal” is niet voldoende.
Naast deze en andere additieven, moeten ook aroma’s, gassen, genetisch gemodificeerde organismen en azijn met voorzichtigheid worden behandeld. Het juiste pad naar bewuste consumptie begint met educatie. Wij proberen bij te dragen aan deze kennis door middel van trainingen, seminars, tv-programma’s en fabrieksinspecties. Dit is precies wat we proberen te doen.
Concluderend, moeten we niet vergeten dat het beste leerproces door voorbeeld gaat: door onze inspanningen, zorgvuldigheid en praktijken moeten we zowel voor onze kinderen als voor onze omgeving een voorbeeld zijn in het consumeren van halal voedsel.
Daarnaast kunt u ook de halal voedselseminars van Bilal Bey bekijken.
https://soundcloud.com/user-464960897/helal-gida-semineri-11-ekim/s-pGXT4C1x9Rb