Geen onderdeel van een categorie

Nederlandse onderwijssysteem

Het onderwijssysteem van Nederland heeft zich internationaal bewezen en is gericht op het bieden van gelijke kansen voor iedereen. Het Nederlandse onderwijssysteem heeft een breed scala aan scholen, waardoor het mogelijk is om de school te kiezen die het beste past bij de ontwikkeling en levensstijl van een kind.

In Nederland is het onderwijssysteem onderverdeeld in drie hoofdsecties: basisonderwijs, voortgezet onderwijs en hoger onderwijs. Kinderen in Nederland volgen acht jaar basisonderwijs, terwijl het diploma van de middelbare school afhankelijk van het type school tussen de 16, 17 of 18 jaar wordt behaald. Basisonderwijs en middelbaar onderwijs zijn gratis voor iedereen, maar er zijn ook privéscholen met een ander curriculum. Elke stad of gemeente in Nederland heeft zijn eigen aanvraagprocedures, en de onderwijskwaliteit kan variëren tussen scholen, maar over het algemeen is de kwaliteit in alle scholen hoog. Scholen vragen een jaarlijkse vrijwillige bijdrage voor activiteiten zoals excursies. Dit bedrag kan per school en afhankelijk van het inkomensniveau van het gezin verschillen. Aan het einde van het basisonderwijs (groep 8) ontvangt een leerling een officieel advies voor de middelbare school die hij of zij zal gaan volgen. Dit advies is grotendeels gebaseerd op het ‘leerlingvolgsysteem’ — een systeem dat de prestaties van leerlingen tijdens de basisschool vastlegt — en wordt vaak ondersteund door de CITO-toets, een vaardigheidstest die in groep 8 wordt afgenomen.

Tabii, işte metninizin tam çevirisi:

In Nederland wordt van ouders verwacht dat zij een grote rol spelen in het onderwijs van hun kinderen. Basisscholen vragen ouders om hulp bij verschillende taken, zoals luizenmoeders (moeders die hoofdluizen controleren) of leesvaders (vaders die met een groep kinderen boeken lezen). In de meeste scholen is er ook een raad bestaande uit ouders en leraren, die het schoolbestuur advies geeft over verschillende zaken. Sommige scholen kunnen ook een aparte ouderraad hebben.

De schoolvakanties variëren afhankelijk van het gebied waarin de school zich bevindt. Het doel hiervan is om de drukte tijdens de vakantieperiode te verminderen. Andere officiële feestdagen vallen meestal op hetzelfde moment. Informatie over de vakanties kan worden gevolgd via de website van de school.

Daarnaast worden er optionele opvangmogelijkheden geboden voor kinderdagverblijven (0-4 jaar) en voorschoolse educatie (2-4 jaar).

Kinderdagverblijf (kinderopvang)

  • Voor kinderen van 0-4 jaar.
  • Kinderen kunnen tot 11 uur per dag in het kinderdagverblijf blijven.
  • Kinderdagverblijven zijn meestal geopend van 7.30 tot 18.00 uur.
  • In geval van verplichte situaties, zoals wanneer beide ouders werken, kunnen ouders recht hebben op een overheidsbijdrage genaamd ‘kinderopvangtoeslag’

Voorschoolse opvang

  • Voor kinderen van 2-4 jaar.
  • Deze scholen, die meestal drie dagen per week plaatsvinden, hebben als doel bij te dragen aan de fysieke en sociale ontwikkeling van het kind. Ze spelen een belangrijke rol in de voorbereidende taalontwikkeling van kinderen die geen Nederlands spreken.
  • Ouders hoeven niet beide te werken of te studeren om steun van de overheid voor school te ontvangen. Iedereen kan zijn of haar kind vrijwillig naar deze scholen sturen.
  • Er zijn ook fulltime opties beschikbaar.

Basisschool

  • De onderwijsbenaderingen van scholen kunnen sterk variëren. Het is belangrijk om de onderwijsmethode van de school te onderzoeken voordat je je kind inschrijft. Deze informatie is te verkrijgen door een afspraak te maken met de school of door hun website te bekijken. Veel scholen organiseren ook informatiedagen (opendag/voorlichtingsdagen).
  • De basisschool is een achtjarige opleiding voor kinderen van 4-12 jaar.
  • Vanaf 5 jaar zijn kinderen verplicht naar school te gaan. Als ze zonder reden en zonder toestemming niet naar school gaan, kunnen er sancties worden opgelegd.
  • De jaargroepen worden aangeduid met groepen en de leerling die groep 8 afrondt, gaat naar het voortgezet onderwijs.
  • Kinderen in groep 1 en 2 (de ‘kleuters’) zitten in gecombineerde klassen. Dit is de kleuterperiode, waarin spelend leren en voorbereid worden op lezen en schrijven centraal staan.
  • Het echte leren begint in groep 3 (wat in Turkije groep 1 is). Kinderen beginnen uiterlijk in groep 7 met Engels.
  • De verplichte vakken in deze periode zijn Nederlands, Engels, wiskunde, wereldoriëntatie (inclusief aardrijkskunde, geschiedenis, biologie, verkeer en politiek), kunstzinnige vorming (zoals muziek, tekenen en handvaardigheid) en lichamelijke opvoeding.
  • Verkeersonderwijs is een wettelijk verplicht onderdeel van het curriculum en leerlingen krijgen fietsvaardigheidsonderwijs (fietsvaardigheidslessen). Het praktische verkeersexamen is onderdeel van het verkeersonderwijs in de basisschool.
  • In het laatste jaar van de basisschool (groep 8) wordt de Centrale Eindtoets afgenomen, officieel de “CITO toets”. Op basis van het resultaat van de toets en het advies van de leerkracht wordt bepaald naar welke middelbare school (middelbareschool) het kind gaat.
  • Leerlingen die hoge scores behalen op de CITO-toets, krijgen de mogelijkheid om verder te leren op VWO of HAVO, waar ze later naar de universiteit kunnen gaan (een gedetailleerde uitleg over VWO en HAVO vindt u in het voortgezet onderwijs gedeelte).
  • Om basisscholen in uw omgeving te controleren, kunt u de website “Scholen op de Kaart” bezoeken (www.scholenopdekaart.nl). Door alleen de postcode in te voeren, kunt u informatie krijgen over de scholen in uw omgeving, zoals afstand, religieuze richting of onderwijsbenadering.
  • In Nederland zijn er ook tweetalige basisscholen (Tweetalige basisscholen). In deze scholen krijgen kinderen vanaf 4 jaar dagelijks tussen de 30% en 50% van de lessen in het Engels.
  • Voor een lijst van tweetalige basisscholen kunt u de website raadplegen.
  • Als u informatie wilt verkrijgen over scholen, kunt u de rapporten van het ministerie/inspectie over scholen via deze link bekijken:
  • Gedetailleerde informatie kunt u vinden op de websites van de scholen of in de ‘schoolgidsen’ van de school.

.Voortgezet onderwijs (Ortaöğretim)

Na de basisschool gaan leerlingen verder naar het voortgezet onderwijs, dat afhankelijk van de keuze van de school vier, vijf of zes jaar duurt. Aan het einde van het voortgezet onderwijs doen leerlingen een examen om hun middelbare schooldiploma te behalen. Dit diploma is nodig voor de voortzetting van hun volgende opleiding.

Het eerste jaar van het voortgezet onderwijs wordt de ‘brugklas’ genoemd, en de leerling wordt een ‘brugpieper’ genoemd.

Soorten voortgezet onderwijs op basis van niveau

In Nederland wordt het voortgezet onderwijs in drie niveaus onderverdeeld: VMBO (dat in drie soorten wordt verdeeld), HAVO en VWO.

VMBO

Het VMBO (voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs) is een vierjarige opleiding die gericht is op praktische kennis en vakgericht onderwijs. Een leerling die het VMBO afrondt (rond de 16 jaar), kan doorstromen naar het middelbaar beroepsonderwijs (MBO). In het MBO kan men vakopleidingen volgen, zoals kapper, timmerman of monteur. Afhankelijk van de prestaties van de leerling op het VMBO, kan deze ook doorstromen naar de HAVO.

Soorten VMBO:

  • VMBO B: Dit is voor leerlingen die de basisschool hebben afgerond en die een praktische opleiding willen volgen waarbij ze hun handen gebruiken. De lessen zijn voornamelijk praktijkgericht en de theoretische vakken zijn op een makkelijk niveau.
  • VMBO K: Dit lijkt op het vorige schooltype, maar het verschil is dat in de eerste twee jaar er minder praktijkvakken zijn en de theoretische vakken op een hoger niveau worden gegeven.
  • VMBO T: Dit is voor leerlingen die van theorie houden en een midden niveau van theoretisch onderwijs willen volgen. De meeste van deze leerlingen proberen werk te vinden in werkplekken en kantoren, terwijl anderen proberen door te stromen naar een hoger niveau in het voortgezet onderwijs.

HAVO

De tweede soort voortgezet onderwijs is de HAVO (hoger algemeen voortgezet onderwijs), een vijfjarige opleiding die leerlingen rond hun 17e jaar afronden. Na de HAVO kan een leerling verder studeren aan een hogeschool (HBO), waar ze worden opgeleid voor praktische beroepen, zoals leraar, verpleegkundige, technicus of administratief assistent. Afhankelijk van de prestaties in de HAVO, kan een leerling ook doorstromen naar het VWO.

VWO

De derde soort voortgezet onderwijs is het VWO (voorbereidend wetenschappelijk onderwijs), een zesjarige opleiding die gericht is op theoretische kennis. In deze scholen worden leerlingen voorbereid op universiteit, waar ze kunnen worden opgeleid tot leraar, advocaat, arts, tandarts of wetenschapper. Na het afronden van het VWO op 18-jarige leeftijd, kunnen studenten naar een onderzoeksuniversiteit (WO) gaan om een bachelordiploma te behalen. Studenten kunnen het VWO ook volgen op zogenaamde athenaeum- of gymnasiumscholen. De meeste middelbare scholen bieden een gemengde brugklas aan, waarin kinderen hun eerste jaar samen doorbrengen.

Scholen op basis van onderwijsmethode

Openbare scholen (Devlet okulları)
Openbare scholen die door de staat worden gefinancierd (niet religieus gebonden) bieden seculier onderwijs volgens het Nederlandse onderwijssysteem, maar ze kunnen ook onderwijs aanbieden op basis van specifieke filosofische of pedagogische principes (zoals Montessori, Steiner, enz.). Openbare scholen worden beheerd door een gemeentelijke raad of een publiekrechtelijke instelling of stichting die door de gemeenteraad is opgericht, en vallen onder de Nederlandse onderwijseisen.

Speciale scholen (Özel okullar)
Ongeveer twee derde van alle kinderen in Nederland gaat naar speciale scholen. Financieel hebben ze dezelfde status als openbare scholen, maar de meeste zijn religieus georiënteerd (Katholiek, Protestant, Islamitisch, Joods, Hindoeïstisch, enz.) of volgen bepaalde filosofische principes. Speciale scholen worden beheerd door een bestuur (meestal bestaande uit ouders) of door de stichting die de school opricht.

Hoewel alle scholen in Nederland bijdragen vragen voor activiteiten zoals schoolreisjes, zijn ze in principe gratis. Speciale scholen kunnen besluiten om een bepaalde bijdrage van ouders te vragen, maar het is zeldzaam dat deze bijdrage hoger is dan 800 EUR per jaar. Sommige speciale scholen stellen de hoogte van de bijdrage afhankelijk van het inkomen van het huishouden.

Internationale scholen (Uluslararası okullar)
Internationale scholen in Nederland bieden onderwijs aan studenten van alle nationaliteiten. De zogenaamde DIPS (Dutch International Primary Schools) en DISS (Dutch International Secondary Schools) bieden een betaalbare opleiding dankzij de overheidssteun. Deze scholen zijn ontworpen voor buitenlandse gezinnen die tijdelijk in Nederland verblijven, voor Nederlandse gezinnen die tijdelijk in het buitenland hebben gewoond en voor niet-Nederlandse gezinnen die van plan zijn tijdelijk in Nederland te verblijven. Deze scholen volgen de IPC (4-11 jaar), IGCSE (11-16 jaar) of IB (International Baccalaureate) onderwijsprogramma’s.

Daarnaast zijn er particuliere internationale scholen in Nederland. Deze scholen volgen soms een internationaal onderwijssysteem (zoals IPC, IGCSE, IB) of bieden het nationale curriculum van een specifiek land aan (bijv. Amerikaans, Engels, Frans, Duits, Japans, Koreaans, Indonesisch). Wat betreft faciliteiten (zwembaden, voetbalvelden) zijn deze scholen vaak beter uitgerust dan reguliere Nederlandse scholen. U kunt een lijst van internationale scholen in Nederland via deze link raadplegen.

Scholen voor leerlingen met speciale behoeften (Özel ilgiye ihtiyaç duyan öğrencilere yönelik okullar)
In Nederland zijn er speciale scholen voor leerlingen met ernstige leerproblemen. Het nationale onderwijssysteem, genaamd Passend Onderwijs, is ontworpen om kinderen met lichte leerproblemen zoveel mogelijk in reguliere scholen te laten onderwijs volgen en te stimuleren. Echter, kinderen met ernstigere leerstoornissen, gedragsproblemen, fysieke beperkingen of chronische ziekten kunnen mogelijk niet profiteren van regulier onderwijs. Voor deze kinderen zijn er speciale scholen, zoals SBO (speciaal basisonderwijs) en SO (speciaal onderwijs), die gericht zijn op leerlingen met speciale behoeften. In deze scholen zijn de klassen kleiner, de leraren zijn speciaal opgeleid en er wordt meer tijd en zorg aan de kinderen besteed. Toewijzing naar deze scholen gebeurt via de huisarts of de GGD (Gezondheidsdienst van de Gemeente).

https://www.expatica.com/nl/education/children-education/education-in-netherlands-guide-to-dutch-education-

Veel diensten (zoals vervoer) worden door de staat ondersteund. Ook kunnen gezinnen financiële steun krijgen in de vorm van kinderbijslag, zorgkosten en verzorgingsvergoedingen. U kunt via de website controleren of u in aanmerking komt voor deze vergoedingen.

Soorten scholen voor leerlingen met speciale behoeften

Speciaal Onderwijs (Özel eğitim okulları)
Speciaal Onderwijs is voor leerlingen met fysieke, zintuiglijke of verstandelijke handicaps en voor leerlingen met psychologische of gedragsproblemen. Deze scholen zijn verdeeld in vier clusters:

Cluster 1
Voor leerlingen met visuele beperkingen of gedeeltelijke zichtproblemen (visueel gehandicapte leerlingen); (7)

Cluster 2
Voor leerlingen met gehoorproblemen, ernstige spraakstoornissen en communicatieproblemen.

Cluster 3
Voor leerlingen met fysieke en/of verstandelijke beperkingen, leerproblemen, langdurige handicaps en epilepsie.

Cluster 4
Voor leerlingen met ernstige gedragsproblemen en/of psychiatrische problemen.

Speciaal Basisonderwijs (Özel ilköğretim okulları)
Speciaal Basisonderwijs (SBO) is niet hetzelfde als Speciaal Onderwijs (SO). Speciaal Basisonderwijs valt niet onder speciaal onderwijs, maar onder regulier onderwijs. De Wet Onderwijs en Expertisecentra (WEC) geldt voor Speciaal Onderwijs, terwijl de Basisschoolwet van toepassing is op Speciaal Basisonderwijs. Volgens cijfers uit 2016 heeft één op de vijf leerlingen leer- en gedragsproblemen en kan daarom niet naar regulier basisonderwijs. Deze leerlingen gaan naar Speciaal Basisonderwijs. Het aantal leerlingen in Speciaal Basisonderwijs is in de afgelopen jaren afgenomen.

Speciaal Basisonderwijs is bedoeld voor leerlingen die in regulier basisonderwijs niet optimaal kunnen ontwikkelen. De problemen waarmee deze leerlingen te maken hebben, zijn vergemakkelijkt. Ze krijgen les in kleinere en rustigere klassen en ontvangen extra ondersteuning om de onderwijsdoelen te bereiken.

De basisdoelen van deze scholen zijn hetzelfde als die van reguliere basisscholen. Na groep 8 is het doel om zoveel mogelijk leerlingen door te laten stromen naar regulier voortgezet onderwijs. Als dit niet lukt, kan de leerling doorgaan naar speciaal voortgezet onderwijs.

Met de komst van passend onderwijs op 1 augustus 2014 is de doorverwijzing naar speciaal onderwijs en speciaal basisonderwijs veranderd. Deze doorverwijzing gebeurt nu via het ‘samenwerkingsverband passend onderwijs voor primair onderwijs’. Een onafhankelijke onderwijsadviseur werkt samen met ouders om de beste school voor hun kind te kiezen.

Steve Jobs Scholen in Nederland
Sinds 2014 zijn de “Steve Jobs Scholen” onder leiding van de Nederlandse ondernemer Maurice de Hond opgericht, gefinancierd door de staat. In deze scholen krijgen kinderen de kans om onderwijs te volgen met behulp van iPads en educatieve apps, in plaats van boeken en krijtborden. Leraren fungeren hier als coaches om de studenten te helpen hun eigen leerproces te sturen

Tweetalig Onderwijs (TTO)
In TTO-scholen wordt ten minste de helft van de vakken in het Engels onderwezen. Daarnaast is Engels de voertaal op deze scholen. TTO-scholen moeten voldoen aan de door de staat gestelde eisen, waardoor de studenten die hier afstuderen hetzelfde diploma krijgen als andere VWO, HAVO of VMBO-studenten. Daarnaast ontvangen TTO-leerlingen een Engels certificaat van bekwaamheid. Momenteel zijn er 132 TTO-scholen in Nederland die worden gevolgd door Nuffic (de Nederlandse organisatie voor internationalisering in het onderwijs). De leraren van deze scholen zijn speciaal opgeleid. De Engelse taalvaardigheid van zowel de TTO-leerlingen als de leraren, evenals de internationale oriëntatie in het curriculum, worden door Nuffic gemonitord. Er worden landelijk internationale evenementen georganiseerd waarin de leerlingen hun Engels in de praktijk kunnen gebruiken en kunnen concurreren met andere TTO-leerlingen. Voorbeelden hiervan zijn de Wiskunde Wedstrijd in juni 2019 en de Young Speech Competition in april 2019, waar HAVO- en VWO-leerlingen van de tweede en derde klas in het Engels een toespraak schreven en presenteerden. TTO-studenten volgen de helft van hun lessen in het Nederlands en maken hun eindexamens ook in het Nederlands. Deze link bevat een lijst van TTO-scholen.

Daarnaast is er Tweetalig Primair Onderwijs (TPO), wat momenteel als pilot wordt uitgevoerd op 19 basisscholen in het hele land. In TPO-scholen krijgen leerlingen tussen de 30% en 50% van hun lessen in het Engels. Het effect van dit systeem op de taalontwikkeling van kinderen wordt gemeten na afloop van de pilotperiode, die loopt van 2014 tot 2023.

Kinderen die nieuw naar Nederland zijn gekomen

4-6 jaar
Over het algemeen kunnen kinderen in deze leeftijdsgroep zich direct inschrijven op een Nederlandse school, zelfs als ze geen Nederlands spreken.

6-12 jaar: Nieuwkomers
Veel scholen hebben klassen voor nieuwkomers (nieuwkomersklassen).

Criteria voor deelname aan nieuwkomersklassen:

  • Het kind spreekt nauwelijks of geen Nederlands
  • Het kind woont minder dan een jaar in Nederland

Kinderen blijven ongeveer een jaar in deze klassen en stromen daarna door naar de reguliere klas die bij hun leeftijd past. In sommige steden moet men zich aanmelden om in deze klassen geplaatst te worden.

12 jaar en ouder: Internationale klas
Kinderen van 12 jaar en ouder die nieuw naar Nederland zijn gekomen, worden geplaatst in een Internationale Schakelklas (ISK). Voor gepast onderwijs wordt een niveautest afgenomen. Studenten kunnen ongeveer 1 of 2 jaar in de ISK blijven.

Voor inschrijving is het nodig om een afspraak te maken bij de school.

Gemaakt door: G. O.
04.08.2019

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.