KHK’LI Docenten Spreken zich uit naar het Publiek
In het kader van Wereldlerarendag kwamen KHK-leraren in Amsterdam bijeen en deelden ze de wereldwijd ervaren misstanden in het onderwijs met het publiek via een persverklaring in het Turks, Engels en Nederlands.
Namens de leden van Broken Chalk werd de verklaring gepresenteerd door de woordvoerder van Broken Chalk, Erdinç Demirok in het Engels, Fatih Ok in het Nederlands en Broken Chalk Bestuurslid Feride Özer in het Turks.
Özer verwees naar de wereldwijde impact van COVID-19 en benadrukte dat leraren in deze periode alles deden wat ze konden.
“De wereld viert op 5 oktober Wereldlerarendag met het thema ‘Leraren zorgen door hun leiderschap in tijden van crisis ervoor dat we opnieuw kunnen dromen van de toekomst’”, zei Özer, en vervolgde:
“Onderwijs is in vergelijking met andere vakgebieden van vitaal belang. Leraren zijn de mensen die onze toekomst vormgeven. Helaas is een laag salaris niet het enige probleem waarmee zij worden geconfronteerd. Wij, Broken Chalk, zijn hier vandaag niet alleen om de dag van de leraar te vieren, maar ook om de stem te zijn van alle leraren die wereldwijd gedood, gevangen gezet, verbannen en gedwongen het slachtoffer te worden van marteling, conflicten en onderdrukking.”
Özer benadrukte dat leraren de architecten van de samenleving zijn, en zei dat het licht van het onderwijs helpt de slechte zaken in de samenleving te verdrijven, en nuttige ideeën te bevorderen.
Özer meldde dat er aanvallen op onderwijs hebben plaatsgevonden in Afghanistan, Palestina, Nigeria, Mali, Kameroen en Oekraïne, en zei dat in de afgelopen vijf jaar 22.000 studenten en leraren gewond zijn geraakt of gedood door aanvallen op onderwijsinstellingen.
Ze verwees ook naar de mensenrechten-schendingen door de Turkse regering ten opzichte van onderwijzers in Turkije, en wees erop dat leraren zijn gevangen gezet, gemarteld en daardoor zijn overleden.
Özer verklaarde dat 41.005 onderwijzers, waaronder leraren, academisch personeel en administratief personeel in onderwijsinstellingen, door de Turkse regering uit hun functies zijn ontslagen en vervolgde: “Vanwege de druk die de Turkse regering in de samenleving uitoefende, zoals de annulering van lerarendiploma’s, werkvergunningen en paspoorten, werden honderdduizenden mensen gedwongen om hun land illegaal te verlaten en hun leven in gevaar te brengen. Helaas verloren sommigen van hen hun leven in de Egeïsche Zee en de Meriç-rivier, waaronder kinderen en baby’s.”
Özer benadrukte dat de Turkse regering ook leraren in het buitenland tot doelwit maakt, en wees erop dat ontvoeringen vanuit verschillende landen nog steeds doorgaan.
Broken Chalk organiseerde, ter gelegenheid van Wereldlerarendag, een briefcampagne gericht aan ministeries, maatschappelijke organisaties, gemeentebesturen, schooldirecteuren en leraren. In het kader van de campagne werden er door leden van Broken Chalk speciale brieven naar vele instellingen en individuen gestuurd.